Co mohu od mediace očekávat?
I když je mediace zdánlivě neformální proces, může být pro všechny zúčastněné poměrně náročná psychicky i fyzicky. Mediátor se bude snažit učinit proces mediace co nejjednodušší, nejpohodlnější a nejpochopitelnější pro zúčastněné, tedy vytvořit prostředí otevřenosti a participace na výsledné dohodě. Mediátor by měl být dostatečně kvalifikovaný a znalý procesu.
Váš mediátor (mediátoři) by měl/i:
- Respektovat dobrovolnost účasti v mediačním procesu u všech zúčastněných
- Pomoci zúčastněným pochopit proces mediace a dostatečně se v něm orientovat
- Jasně se vyjadřovat k požadavku na důvěrnost, včetně pravidel mlčenlivosti
- Zůstat za všech okolností neutrální a umět vysvětlit jednotlivé své kroky. Mediátor by nikdy neměl podsouvat jakékoli řešení a neměl by strany manipulovat
- Dbát o nestrannost stran, respektovat jejich prostor, tempo, temperament
- Otevřeně sdělovat hrozící/možný střet zájmů mediátora
- Zachovávat dohodnutou míru důvěrnosti mediace, když rozsah důvěrnosti průběhu i výsledku mediace je v rukou účastníků
- Průběžně si ověřovat u zúčastněných jejich další potřeby a zájmy, včetně pochopení průběhu mediace a jejího dalšího směřování (postupovat transparentně a s respektem)
- Vést sezení způsobem, který je inkluzivní a nediskriminační
- Používat jazyk, který je jasný a přístupný účastníkům
- Být kvalifikovaný v řízení a usnadňování procesu mediace
- Konkrétně řešit otázky specifické pro pracovní prostředí a vztahy nadřízenosti a podřízenosti, zejména otázky výkonu autority, aby bylo možné tyto rozdílné postoje pochopit a efektivně využít
- Konstruktivně reagovat na dotazy či jakékoli výhrady zúčastněních k procesu mediace, jednání mediátora
- Stanovit s účastníky rozsah, v jakém si přejí průběh a výsledek mediace komunikovat s ostatními, jak na pracovišti tak s nadřízenými, vedením společnosti
- Přijmout konstruktivní zpětnou vazbu
Co ode mě mediátor očekává?
Součástí role mediátora je pomoci zúčastněným identifikovat jejich základní potřeby, které mají dopad na problémy, které je znepokojují, co se jim v současné situaci nedostává a co by v ideálním případě chtěli změnit na pracovišti/v pracovním týmu.
Spíše než na identifikaci potřeb se zúčastnění často zaměřují na své (často vyhraněné) pozice. Pozice mohou být omezující a pouze pomáhají stranám zůstat zaseknuté, zatímco rozpoznání a práce na potřebách umožní posunout se dál a hledat vhodné a dlouhodobé řešení.
Aby Vám mediátor pohodl posunout se od pozic k potřebám a tedy k hledání řešení, bude od Vás očekávat, že:
- Nezapomeňte, co je pro vás důležité z dlouhodobého hlediska – "Co je v sázce, pokud se tento spor bude stále stupňovat?"
- Zeptejte se sami sebe: "Chci, aby to fungovalo?" – využijte to jako pozitivní příležitost k přemýšlení a plánování do budoucna
- Pokuste se vyřešit minulost, nebo se přes ni přenést a myslet na budoucnost
- Buďte otevření k vyjádření mediátora a zejména svého protějšku – buďte připraveni naslouchat názoru jiné osoby.
- Buďte kreativní – spolupracujte s mediátorem a dalšími stranami, abyste přemýšleli o různých způsobech a nápadech, které uspokojí vaše potřeby, a nakonec získáte to, co chcete
- Buďte upřímní o tom, jak se cítíte
- Hovořit! Mluvit není totéž jako souhlasit – nemusíte souhlasit se vším, o čem se diskutuje. Někdy lidé v mediaci nemluví, protože mají pocit, že to bude považováno za důkaz proti nim, nebo jen chtějí, aby mediace skončila. Tím, že se mediace neúčastníte, ztrácíte příležitost získat věci, které potřebujete, nebo říkat věci, které ostatní potřebují slyšet
- Nechte shromážděné důkazy u dveří. Mediace není prostorem pro předkládání důkazů nebo shromažďování důkazů – nejde o dokazování nebo dominanci jedné osoby nad druhou. Je to šance prozkoumat věci, které jsou pro vás důležité a pochopit, co je důležité pro vaše kolegy v práci a najít oboustranně výhodné a dlouhodobě stabilní řešení.