Mediace v pracovním prostředí
Mediace může sloužit dobře jako nástroj pro řešení nedorozumění nebo sporů v pracovním prostředí. Často je popisována jako alternativní či neformální postup pro odstranění sporů, protože je méně formální než postupy pro řešení stížnosti, různá disciplinární řízení nebo v hraničním případě soudní řešení. Ačkoli je mediace považována za "neformální" proces, má svůj strukturovaný postup, který zaručuje efektivní průběh vedoucí jak k odstranění příčin, tak nalezení vhodného a dlouhodobého řešení.
Cílem mediace
je umožnit všem stranám hovořit v bezpečném a důvěrném prostředí a podpořit
vzájemné porozumění a tedy i obecně zlepšit vztahy na pracovišti. Zaměřuje
se na řešení základních příčin konfliktu a klade důraz na dosažení oboustranně
výhodného výsledku (win-win). Mediátor podporuje obě strany sporu při hledání řešení,
která jsou přijatelná pro obě strany a povedou k dlouhodobě stabilnímu výsledku.
Mediace umožňuje podpořit a rozvíjet pozitivnější a otevřenou komunikaci a
spolupráci na pracovišti než tradičnější formální častou autoritativní procesy.
Klíčovými
aspekty, díky nimž je mediace v pracovním prostředí tak účinná, je její operativnost
využití, neboť může proběhnout velmi rychle, a její flexibilita,
protože ji lze použít v jakékoli fázi neshody nebo sporu. Úlohou vyškoleného
mediátora je vystupovat jako nestranná třetí strana, která zprostředkovává
setkání dvou nebo více osob ve sporu, aby jim pomohla dosáhnout dohody. Ačkoli
mediátor je odpovědný za proces, jakákoli dohoda pochází od těch, kteří jsou ve
sporu. Dohody uzavřené prostřednictvím mediačního procesu na pracovišti nejsou
právně závazné, nicméně způsob jejich dosažení (tedy zainteresovanost stran
sporu na dosažení dohody) je činí morálním a dobrovolným závazkem zúčastněných
stran.

Co tedy mediace v pracovním
prostředí nabízí?
- Pomoc účastníkům vést otevřené rozhovory, což by za normálních okolností bylo příliš obtížné.
- Pomoc účastníkům pochopit a vcítit se do emocí a potřeb toho druhého.
- Prozkoumání potřeb a zájmů všech účastníků a využití těchto informací při formulování společného problému a jeho řešení, které obě strany považují za spravedlivé a oboustranně výhodné (win-win).
- Podpora otevřené a funkční komunikace a vytváření funkčních vztahů.
- Pomoc účastníkům rozvíjet dovednosti, které jim v budoucnu umožní vyřešit problémy na pracovišti.
Mediací lze řešit různé typy sporů na pracovišti, včetně konfliktů vyplývajících ze špatné komunikace, nejasných hranic rolí, různých pracovních stylů, problémů souvisejících s obtěžováním nebo šikanou. Většinu sporů lze vyřešit za předpokladu, že všechny strany jsou připraveny na těchto otázkách pracovat a mají pravomoc situaci urovnat.
Důvěrnost
je klíčovým prvkem mediace na pracovišti. Stejně jako u většiny typů mediace
zůstává i to, co se děje v mediačním procesu, důvěrné. Je jen na stranách, zda
se případně dohodou a svolí, že lze informace z mediačního procesu sdílen.
Specifikum mediace v pracovním prostředí je skutečnost, že účastníci
pracují v širším kolektivu a je tedy třeba, aby výsledek mediace byl využitelný
právě na pracovišti a v pracovních vztazích. Výsledek mediace stejně
jako informace z průběhu mediace mohou mít významnou hodnotu pro HR a
/nebo pro liniové / vrcholové vedení.
Mediace v pracovním
prostředí má významné výhody pro jednotlivce, ale také pro jejich týmy, liniový
management a širší organizaci. Konflikt na pracovišti má svůj vývoj a než začnou
být obtížné vztahy na pracovišti viditelné a začnou se promítat např. do
výsledků práce a spokojenosti dotčeného pracovníka a donutí jej situaci řešit
např. s nadřízeným či HR, uplyne obvykle doba přibližně šesti měsíců.
Zkušenosti s
konfliktem mohou vést k nízké morálce, nemoci, stresu, absenci, poklesu
produktivity. Čas strávený řízením následků sporů může rychle narůstat a může
snadno začít ovlivňovat širší členy týmu.
Mediace
může být mimořádně rychlým a efektivním způsobem, jak odvrátit všechny
negativní aspekty konfliktu.