Příběh z praxe - krásné křeslo
Pan Tomáš toužil po pohodlném křesle - "ušáku" do obývacího pokoje. Jeho žena objevila studio paní Lenky, která se zabývá renovacemi starého nábytku. Pan Tomáš si vybral "starší křeslo s příběhem", které mu podle jeho přání na míru ve studiu zrenovují a dostane je jako dárek od své ženy k Vánocům.
Paní Lenka se pustila do práce a přesně podle přání pana Tomáše udělala ze starého "ušáka" krásné a pohodlné reprezentativní křeslo. Pan Tomáš byl nadšený a křeslo si odvezl a postavil do obývacího pokoje.

Za pár dnů se ale pan Tomáš vrátil zpět do dílny, křeslo je prý moc tvrdé a málo pohodlné. Paní Lenka chtěla panu Tomášovi maximálně vyhovět a tak křeslo znovu předělala, aby bylo měkčí a pohodlnější a pan Tomáš mohl být spokojen. Přeci jen spokojený zákazník je hlavní cíl paní Lenky. Nicméně za pár týdnů se pan Tomáš znovu objevil ve studiu a znovu si stěžoval, že křeslo není to, co si představoval a že chce své peníze zpět, ať si paní Lenka křeslo nechá.
Pro paní Lenku to bylo nepochopitelné, vždyť přeci "ušáka" udělala přesně podle přání pana Tomáše a nabízela, že křeslo znovu upraví, aby panu Tomášovi vyhovoval. Pan Tomáš byl ale zásadně proti, křeslo už prostě nechce. Pro paní Lenku to bylo velmi obtížné, protože pan Tomáš i jeho žena jsou důležité osoby, a pokud by byl pan Tomáš a jeho žena spokojeni, byla by to pro paní Lenku velmi dobrá reklama. Ale takhle?
Pan Tomáš už se nechtěl s paní Lenkou o ničem bavit a komunikace se z jeho strany omezila na podmínky vrácení křesla a peněz. Paní Lenka nabízela nové a nové možnosti, jak situaci vyřešit, ale bezvýsledně.
Jak z toho ven? Cestou MEDIACE?
Paní Lenka a pan Tomáš se už vlastně moc neposlouchají navzájem a každý si trvá na tom svém. Mediátor by si poslechl příběhy jak paní Lenky tak pana Tomáše a chtěl by vědět, co je do vzniklé situace přivedlo, jaké byli jejich představy na začátku a co si od spolupráce vlastně představovali. Taky by se snažil zjistit, co který z nich vlastně potřebuje, protože to může být něco úplně jiného, že říkají. Zjištěné informace by postupně předával stranám navzájem tak, aby jak paní Lenka tak pan Tomáš mohli pochopit, co se vlastně stalo i z pohledu toho druhého. A taky by stranám pomohl zpracovat jejich pocity ze vzniklé situace (vztek a zoufalství z nepovedené zakázky?, strach o reputaci?, odpor k nechtěnému křeslu? nepříjemné vzpomínky?). Teprve až by byli paní Lenka a pan Tomáš schopni a ochotni spolu opět mluvit, pomohl by jim mediátor hledat řešení, které by odpovídalo potřebám a zájmům jak paní Lenky tak i pana Tomáše a toto jejich společné řešení (řešení win-win) by chtěli uskutečnit.
Výsledek?
Nevím, ještě jsou na cestě a prozatím hledají vhodné řešení, ale myslím, že výsledným řešením budou možná nakonec překvapeni oba dva.